Utazás közben bármikor előfordulhat, hogy a repülőjáratod késik vagy törlik, sőt olyan is megeshet, hogy nem engednek fel a gépre. Ilyenkor felmerül a jogos kérdés: jár-e kártérítés? A válasz: igen – sok esetben igen. Segítünk, hogy mikor jár kártérítés a légi utasok jogait biztosító EC261 európai uniós szabályozás szerint, és lépésről lépésre megmutatjuk, hogyan intézheted a légitársasággal, mit kell tenned ahhoz, hogy megkapd. Érhetően elmagyarázzuk azt, mit tegyél, ha az ügyintézés megreked. Sőt mutatunk egy lehetőséget, amit akkor is kényelmesen használhatsz, ha nem tudsz angolul.
Ezekről lesz szó
Mi az EC261 és mikor érvényesíthető?
A EC261/2004 rendelet – közismert nevén EC261 – az Európai Unió légi utasainak jogait szabályozza. Olyan helyzetekre vonatkozik, amikor a járatot törlik, jelentősen késik, vagy túlfoglalás miatt nem engednek egy-egy utast felszállni.
Az EC261 rendelet a következő alapesetekben vonatkozhat rád:
- ha az EU-n belül utazol, bármely légitársaság is üzemelteti a járatot;
- ha európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkezel egy, az Európai Unión kívüli repülőtérről az EU-ba;
- ha az EU területéről induló, nem uniós országba érkező járattal utazol, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot.
Az EU ebben az a tagországokon kívül jelenti még Guadeloupe-ot, Francia Guyanát, Martinique-ot, Mayotte-ot, Réunion szigetét, Saint-Barthélémy-t, Saint-Martin-t (Francia Antillák), az Azori-szigeteket, Madeirát és a Kanári-szigeteket is. (A Feröer szigeteket azonban nem.) Az uniós szabályok az Izlandról, Norvégiából és Svájcból induló és az oda érkező járatokra is vonatkoznak.
Bár a légitársaságok ezt gyakran „véletlenül” elfelejtik, de tudj róla, hogy ha bármilyen okból megtagadják a beszállításodat, ha a járatod több mint 2 órás késéssel indul, vagy ha jelentős késéssel érkezel úti célodra, akkor a cégnek írásos tájékoztatót kell adnia neked a kártérítésre és a segítségnyújtásra vonatkozó szabályokról.
Tehát például:
- Ha EU-ból induló gépről van szó, például az Egyesült Arab Emírségekben székhellyel rendelkező Emirates cég Budapest–Dubaj járatáról, akkor mindig érvényes az EC261.
- Fordított esetben már nem ez a helyzet, az Emirates Dubaj–Budapest járatára már nem érvényes a szabályozás (lévén sem nem EU-s társaság üzemelteti, sem nem EU-s reptérről indult).
- A német Lufthansa esetében azonban mind a Frankfurt–New York, mint a New York–Frankfurt járatokra érvényes a szabályozás.
Bár a rendeletben foglaltak érvényesíthetőségi idejéről nincs egységes uniós szabály (ez tagállamonként eltérhet), érdemes minél előbb jelezned a kártérítés igényedet. De azért ne aggódj, ha megfeledkezel róla, ha egy-két éven belül van, akkor még biztosan nem csúsztál le semmiről.

Járattörlés
Ha járatodat törölték, jogod van választani a repülőjegy árának visszatérítése, a másik járatra való átfoglalás vagy az indulási repülőtérre való visszatérés között. Ezenfelül arra is jogosult vagy, hogy segítséget kapj a repülőtéren.
Ha a légitársaság nem értesített a járattörlésről legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulás időpontja előtt, akkor tarthatsz igényt kártérítésre is. A bizonyítási teher a cégen van, a légitársaságnak kötelessége bizonyítania, hogy az utasokat személyesen és megfelelő időben értesítette a járattörlésről.
Nem jár viszont kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani. A légitársaságnak a rendkívüli körülmények fennállását például a fedélzeti naplóból vett kivonatokkal, eseményjelentésekkel vagy más okmányokkal kell bizonyítania. A légitársaságnak a bizonyítékul szolgáló dokumentumokat a dokumentumokhoz való hozzáférésre vonatkozó nemzeti rendelkezések értelmében át kell adnia az illetékes tagállami végrehajtó szervnek, valamint az érintett utasoknak is.
Járatkésés, csatlakozó járat lekésése
Szögezzük le rögtön az elején: a járatkésésnél nem a gép indulását, hanem az utas megérkezését kell figyelembe venni.
Az „érkezés” jogilag az az időpont, amikor az utas az ajtó kinyitása után elhagyhatja a repülőt.
Kártérítésre az EC261 szabályozás alapján akkor tarthatsz igényt, ha legalább 3 órás késéssel érkezel meg az úti célodra. A kereken 3 órás (180 perces) késés már jogosíthat a kártérítésre.
Van, hogy több járatot kell igénybe venned ahhoz, hogy eljusson az úti célodra. Amennyiben saját hibádon kívül késed le a csatlakozó járatot, akkor nem az első gép késésének idejét kell figyelembe venni, hanem azt, hogy mikor éred el a célállomásodat. Tehát hiába késett csak 90 percet az első járatod, ha emiatt a második repülőre már nem tudtál felszállni, és végül több mint 3 órás késéssel tudsz csak megérkezni a végső célállomásodra, akkor kártérítésre vagy jogosult. A kártérítés összege a késés időtartamától és az útvonal hosszától függ, erről később írunk.
Kivételt az jelent, h a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat rendkívüli körélmények miatt késett. A légitársaságnak a rendkívüli körülmények fennállását például a fedélzeti naplóból vett kivonatokkal, eseményjelentésekkel vagy más okmányokkal kell bizonyítania.

Rossz volt az időjárás, kaphatok kártérítést? És ha sztrájk volt?
Fontos, hogy az, hogy „rossz az idő”, még nem ütőkártya a légitársaság kezében, nem feltétlenül számít a kártérítésedet kizáró rendkívüli körülménynek. Az Európai Unió Bírósága és a nemzeti hatóságok gyakorlata szerint rendkívüli körülménynek az olyan időjárási események tekinthetők, amelyek valós biztonsági kockázatot jelentenek a repülésre nézve. Ilyenek például az erős viharok, zivatarok, jégeső vagy hóvihar, amelyek miatt a repülés fizikailag lehetetlen vagy veszélyes lenne. Szintén ide sorolható a felszállást vagy leszállást akadályozó extrém erős szél, valamint a látási viszonyok jelentős romlása (pl. sűrű köd) is, ami biztonsági kockázatot okoz. Rendkívüli körülménynek számít a vulkáni hamu a levegőben, ami károsíthatja a hajtóműveket (ilyen volt például az Eyjafjallajökull-kitörés idején).
Ilyen esetekben a légitársaság nem köteles kártérítést fizetni, feltéve, hogy bizonyítani tudja: minden ésszerű intézkedést megtett a probléma elkerülésére (pl. alternatív repülési útvonal, későbbi járat biztosítása).
A műszaki hiba egyáltalán nem számít rendkívüli körülménynek, ahogy például az sem, ha szervezési hiányosságok miatt le kell cserélni a gépet vagy annak személyzetét, és ez vezet a késéshez.
Nem jár kártérítés, ha nem a gép közlekedett késve, hanem te utasként késted le a gépet. És természetesen olyan helyzetekben sem, mint a terrorveszély vagy más biztonsági kockázat, vagy a légiforgalmi irányítás által elrendelt korlátozások.
Ha a reptéri irányítók sztrájkolnak, az ellen nem tehet semmit a légitársaság, így nem köteles kártérítést fizetni. Ám ha a légitársaság dolgozói lépnek sztrájkba, az ellen már tudna mit tenni a cég, így ha ilyen miatt késel, akkor igényt tarthatsz a kártérítésre.
Rendkívüli körülmény esetén mi jár? Semmi?
Még ha nem is jár pénzbeli kártérítés, az EC261 előírja, hogy a légitársaság gondoskodjon az utasokról. 2 órás késés felett ingyen étel- és italkuponokat kell adniuk, 5 órás késés felett lehetőséget kell biztosítaniuk a jegy árának visszatérítésére, egy éjszakán túli késés esetén pedig szállásról és reptéri transzferről kell gondoskodniuk Ezek az úgynevezett ellátási jogok, és mindig járnak, függetlenül attól, hogy rendkívüli körülményről van-e szó.
Nem engednek fel a gépre
Ha érvényes jeggyel, a szükséges úti okmányok birtokában, idejében érkeztél az utasfelvételre, ritkán, de megeshet, hogy a légitársaság túlfoglalás miatt megtagadja a beszállításodat. Ennek hátterében az áll, hogy jellemzően nem minden jegyet váltó utas tud eljutni a gépig: valaki beteg lesz, valakinek közbejön valami, és persze az is lehet, hogy többen egyszerűen csak lekésik a járatot. A légitársaságok a profitmaximalizálás érdekében azért időnként több jegyet adnak el, mint ahány ülés van a gépen, hogy minél kevesebb ülés maradjon végül üresen. A gond akkor van, ha végül minden utas megjelenik a járatnál.
Ilyenkor gyakori, hogy választási lehetőséget kínálnak fel. Megesik, hogy néhány tízezer forintot ajánlanak annak, aki önként lemond a helyéről, és fültanúi voltunk már annak is, amikor – mivel senki nem akar alacsony összegért elállni az utazástól – ezt az összeget végül több százezer forintig emelték. (A pénzen túl ilyenkor vállalják, hogy egy későbbi géppel majd elvisznek a célállomásra.) Fontos: ha ezt ilyenkor elfogadod, akkor utána nem kérhetsz már kártérítést.
Mennyi kártérítés jár az EC261 rendelet szerint? Íme az összegek
A légi utasok jogairól szóló európai uniós szabályozásból kigyűjtöttük, hogy milyen távolságok és feltételek esetén milyen összegű kártérítést kaphatsz.
| Repülési távolság | Késés / törlés esetén járó kártérítés |
|---|---|
| 1500 km-ig (pl. Budapest–Párizs, Budapest–Berlin) | 250 € |
| 1500–3500 km között (pl. Budapest–Lisszabon, Budapest–Tenerife) | 400 € |
| 3500 km felett (pl. Budapest–New York, Budapest–Dubaj) | 600 € |
| Átirányított járat, amely legfeljebb 2/3/4 órával később érkezik (a fenti távolságoktól függően) | Az alapesetben járó kártérítés fele. |
Az ügyintézés lépései a légitársaságnál
Ha úgy gondolod, hogy jogosult lehetsz kártérítésre az EC261 alapján, az alábbi lépéseket javasoljuk.
Gyűjtsd össze az alapvető dokumentumokat! Indulj el azzal, hogy megőrzöl minden releváns igazolást: a jegyet, foglalási visszaigazolást, boarding passt, a késést vagy törlést igazoló értesítést, mindent, amit csak lehet. Ezután tájékozódj. A légitársaságnak kötelessége tájékoztatni az utast annak jogairól (pl. a reptéri tájékoztatón), és ha késés vagy törlés történt, tájékoztatnia kell az okokról is.
Ha birtokodban vannak a fenti dokumentumok és információk, akkor keresd meg e-mailben a légitársaság ügyfélszolgálatát. Ebben a levélben
- hivatkozz az EC261 rendeletre,
- pontosan add meg a foglalási számodat, az érintett járatszámo(ka)t, a járat(ok) indulási és érkezési helyét, a késés vagy törlés idejét – szóval vázolj fel minden körülményt
- csatold be az összegyűjtött dokumentumokat, bizonylatokat,
- kérd a kártérítés összegének megállapítását – illetve te magad is jelezheted, hogy a szabály alapján mekkora összegre számítasz.
Nem kell egyből jogi nyelven írni, de legyen világos és tagolt a levél. Te viszont ne legyél meglepődve, ha elutasítják a kártérítési igényedet: elsőre szinte mindig ezt teszik. Ha „rendkívüli körülményre” hivatkozva utasítanak el, akkor kérd annak hivatalos dokumentációját. Ha egyszerűen csak nemet mondanak, te viszont a fentiek alapján biztos vagy az igazadban, akkor egyre hivatalosabb és egyre keményebb megfogalmazásban írj nekik választ további két-három alkalommal.
Ha a légitársaság válaszolt, értéked az ajánlatot: megfelel-e az EC261 szerinti összegnek, elfogadható-e az indoklás. Gyakori eset, hogy második-harmadik megkeresésre közlik, nem jogos az igényed, de jófejségből felkínálják a kártérítési összeg felét. Ha ezzel nem vagy elégedett, követeld bátran a teljes összeget.
Ha a légitársaság nem válaszol vagy elutasít, akkor léphetsz a következő szintre.

Ha a légitársaságnál nem jutsz előbbre: segíthet az Európai Fogyasztói Központ
Amennyiben a légitársasággal való levelezés nem vezet eredményre — például nem kap választ, elutasítják az igényt, vagy irreálisan alacsony ajánlatot tesznek —, akkor érdemes az Európai Fogyasztói Központ (magyarul EFK, angolul ECC) magyarországi képviseletéhez fordulni. Az itthon 2006 óta létező Európai Fogyasztói Központ 2025. január 1-től a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében végzi tevékenységét. Akkor fordulhatsz hozzájuk, ha magyar állampolgár vagy. (Illetve akkor is, ha nem, de Magyarországról indult a járatod.). Az EFK egy ingyenes tanácsadó és közvetítő szolgálat, amely segít uniós fogyasztóknak olyan ügyekben, ahol más tagállamban működő vállalkozással állnak vitában.
Az EFK-hoz akkor érdemes fordulnod, ha a légitársasággal való levelezésed láthatóan heteken, hónapokon át nem visz eredményre. Ilyenkor írd össze egy magyar nyelvű e-mailben világosan, érthetően és minél több időponttal és adattal az utazást érintő problémáidat. Utána írd le azt is, mit és hogyan leveleztél a légitársasággal. Amikor ezzel mind megvagy, akkor küldd el a levelet az info@magyarefk.hu címre. Csatold mellé a légitársaságnak is bemutatott bizonyítékaidat, illetve a nekik küldött és tőlük válaszként kapott e-maileket is.
Ezután az Európai Fogyasztói Központ hazai munkatársai értékelik az ügyedet. Ha szükséges, bekérnek tőled még néhány adatot, valamint egy hozzájárulási nyilatkozatot arról, hogy eljárhatnak az ügyedben. (Az adatkezelési szabályok elfogadása azért szükséges, mert a panasz nyilvántartása és kezelése az Európai Bizottság által üzemeltetett elektronikus adatbázis használata útján történik.) Ezt követően az EFK a panasz angol nyelvre lefordított szövegét megküldi a vállalkozás székhelye szerinti tagállam európai fogyasztói központjához. A vállalkozás székhelye szerinti tagállamban működő ECC telefonon vagy írásban megkeresi a bepanaszolt külföldi vállalkozást.
A panaszkezelés során a társközpont által megtett lépésekről és a vállalkozás válaszáról az EFK folyamatosan tájékoztatni fog téged. Ha a hatósági megkeresésre már észbe kap a légitársaság, és hajlandó fizetni, akkor a magyar központ munkatársai segíteni fognak neked a kártérítés lebonyolításában, melyhez számlaszámot kérnek be. Ha ez a közvetítés sem vezet eredményre, akkor gyakran maga a központ javasolja az utazónak, hogy lépjen jogi útra.
Fontos, hogy az Európai Fogyasztói Központ nem ügyvédi iroda, de értékes közvetítői szerepet tölt be, különösen akkor, ha nem akarsz azonnal a bonyolultabb jogi útra lépni.
AirHelp: a kényelmes út, ahol csak pár adatot kell megadnod
Ha még kényelmes megoldást keresel, ahol nem kell hosszan levelezgetned senkivel, akkor fordulhatsz olyan céghez is, amely kifejezetten a légi utasok jogainak érvényesítésére, a kártérítések behajtására szakosodott. Az egyik legjobb választás az AirHelp. Az EU-s EC261 és a világ más országaiban érvényes jogszabályokra alapozva működő cég a „no win, no fee” („ha nem nyerünk, nincs díjazás”) elvet képviseli. Ez azt jelenti, hogy ingyenesen veheted igénybe, nem kell érte fizetned, csak a sikerrel kiharcolt kártérítésedből vonnak le egy kis sikerdíjat.
Az AirHelp számos kényelmi előnnyel bír.
- Nem kell hosszadalmas levelezéssel foglalkoznod, az AirHelp csak néhány adatot kér be tőled.
- Az ügy jogi részleteit az AirHelp szakértői kezelik – így nem kell foglalkoznod például azzal, hogy rendkívüli körülménynek minősül-e a járatkésés oka.
- Nem neked kell mérlegelned, hogy megvezetni próbálnak-e ezt, ezt a cég jogászai alaposan megvizsgálják.
- Az AirHelp visszajelzései szerint többmillió utasnak segített már világszerte.
Hogyan használható az AirHelp az EC261 szerinti kártérítés igénylésére?
Ide kattintva nyisd meg az AirHelp weboldalát, és töltsd ki az egyszerű online űrlapot: járatszám, dátum, induló és érkező repülőtér, késés vagy törlés részletei. Az űrlap segít felmérni, hogy az utazás jogos-e kártérítésre. Ezután az AirHelp rendszere megvizsgálja az ügyet: hatályosság, késés időtartama, légitársaság válasza, rendkívüli körülmények vizsgálata.
Ha a szolgáltatás megállapítja, hogy jogos a kártérítés, akkor az AirHelp kéri, hogy bízd meg az ügy intézésével. Ekkor tájékoztatnak az ügy pontos jutalékáról is. Ha rendben taláod, akkor az engedély néhány gombnyomással megadható. Az AirHelp képviseletet vállal, levelez a légitársasággal, jogi lépéseket tehet, ha szükséges.
Ha sikeres a kártérítés megszerzése, az AirHelp levonja a jutalékát, te pedig megkapod a kártérítést a bankszámládra.
Összességében tehát ha nincs időd, kedved, idegrendszered a végeláthatatlannak tűnő levelezéshez, vagy úgy érzed, hogy bonyolult az ügy, akkor az AirHelp egy kényelmes, jogi segítséget nyújtó alternatíva.
Ingyenes AirHelp alkalmazás korlátlan járatkövetéssel
Az utazás előtti ideges kapkodást, a reptéri kijelzők bámulását és a „vajon felszáll-e időben a gépem?” típusú kérdéseket teszi feleslegessé az AirHelp 2025 tavaszán megjelent új alkalmazása, a Flight & Claim Tracker. Az androidos telefonokra a Play áruházból letölthető, iPhone-okra pedig az App Store-ból telepíthető app ingyenesen, korlátlanul és valós időben követi a járatokat, így minden fontos információt megtalálsz egy helyen. Az app azonnali értesítést küld a járatkésésekről, kapuváltozásról vagy törlésről, sőt azt is jelzi, ha a követett járat utasaként jogosult vagy kártérítésre az EC261 szabályozás alapján.

Az alkalmazást összekapcsolhatod a naptáraddal és/vagy a Gmail-fiókoddal, miután automatikusan importálja a közelgő és korábbi repüléseket, majd valós időben frissíti az adatokat. A rendszer olyan részleteket is mutat, mint a beszállókapu, a poggyászfeladó szalag száma vagy a várható indulási idő. Azoknak, akik még nagyobb biztonságra vágynak, ott az AirHelp+ előfizetés, amely extra védelmet kínál a késések, törlések vagy poggyászproblémák esetén, és gyors kártérítést tesz lehetővé.
Sokan nincsenek tisztában azzal, mikor jár kártérítés, az AirHelp app azonban automatikusan értesít, ha a felhasználó jogosult lehet visszatérítésre, és lépésről lépésre támogatja a kérelmezést. A cég ezzel az appal biztonságérzetet kínál minden utazónak – akár egy rövid hétvégi repülésről, akár egy interkontinentális útról van szó.
Kártérítési ellenőrző lista a légi utasok jogairól szóló EC261 rendelet alapján
Alapadatok az utazásról – ezeket gyűjtsd ki:
- Járatszám
- Légitársaság
- Indulási repülőtér
- Érkezési repülőtér
- Indulás dátuma és ideje
- Érkezés tényleges ideje
- Késés mértéke (órában, percben)
- A légitársaság hivatalos magyarázata (ha már adtak)
Dokumentumok, amiket őrizz meg:
- Repülőjegy vagy e-jegy visszaigazolás
- Beszállókártya (boarding pass)
- Késésről/törlésről szóló e-mail vagy SMS
- Költségbizonyítékok (étel, ital, taxi, szállás stb.)
- Panaszlevél másolata a légitársaság felé
- Válasz a légitársaságtól (ha érkezett)
- Esetleges fotók, képernyőképek (tábla, kijelző, sorok)
Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, oszd meg másokkal is!
További érdekes kérdéseket és válaszokat találsz az Instant Válasz főoldalán. Ha mindig tudni akarsz a legújabb válaszokról, ide kattintva kövess minket Facebookon!
