A differenciálmű titka: Hogyan működik az autók egyik legfontosabb alkatrésze?

Hogyan működik a differenciálmű?

Az autózás hétköznapi csoda. Beülünk, elfordítjuk a kulcsot (vagy megnyomjuk a gombot), és a jármű gördülékenyen elindul. De vajon mi történik a motor erejével, mielőtt a kerekekre jutna? Egy különleges alkatrész, a differenciálmű gondoskodik róla, hogy az autó kanyarodás közben is stabil és biztonságos maradjon. Cikkünkben közérthető módon, látványos mutatjuk be ennek a zseniális szerkezetnek a működését, történetét és fejlődését.

A differenciálmű feltalálása: egy zseniális ötlet a múltból

Bár cikkünk tárgya nélkülözhetetlen eleme a modern autóknak, az elv, amelyen alapul, több ezer évre nyúlik vissza. Az első ismert differenciál-szerkezetet Kínában alkalmazták körülbelül 2000 évvel ezelőtt, mégpedig egy csillagászati eszközben, amely mindig az északi irányba mutatott, függetlenül attól, merre fordult a jármű.

A 19. században, amikor a mechanikus járművek egyre népszerűbbé váltak, egyértelművé vált, hogy szükség van egy szerkezetre, amely biztosítja, hogy a hajtott kerekek különböző sebességgel foroghassanak – hiszen a kanyarodás során a külső íven lévő keréknek nagyobb utat kell megtennie, mint a belsőnek.

A modern differenciálmű alapjait egy francia mérnök, Onésiphore Pecqueur találta fel 1827-ben. Ő egy gőzgép által hajtott járműbe építette be az új szerkezetet. Az angol James Starley 1876-ban lánchajtásos kerékpárra adaptálta a szerkezetet, melyet később Karl Benz emelt át a gépjárművek világába. Az autóipar fejlődésével egyre kifinomultabb változatok születtek, és a szerkezet az autók elengedhetetlen részévé vált.

Miért van rá szükség?

Kanyarodáskor a hajtott kerekek nem haladhatnak ugyanolyan sebességgel. Ha nem lenne differenciálmű, a kerekek között létrejövő sebességkülönbség miatt az autó instabil lenne, ráadásul a hajtáslánc és a gumiabroncsok is hatalmas terhelésnek lennének kitéve.

Ez a mechanika biztosítja, hogy a hajtott kerekek a szükséges különbséggel forogjanak, miközben az erő egyenletesen oszlik el közöttük. Működése a következőképpen foglalható össze:

  1. A motor és a sebességváltó az erőt a hajtótengelyre továbbítja.
  2. A hajtótengely a differenciálmű házába csatlakozik.
  3. A differenciálmű belsejében fogaskerekek dolgoznak, amelyek lehetővé teszik, hogy a két hajtott kerék eltérő sebességgel forogjon, de az erőeloszlás kiegyensúlyozott maradjon.

A működés közérthető bemutatásához a mozi és a televíziózás hőskorából hívunk segítségül egy felvételt. Az 1937-es oktatóvideóban, melynek megtekintésszáma a YouTube-on már 20 millión is jócskán túlvan, zseniális egyszerűséggel, közérthetően magyarázzák, hogyan működik a differenciálmű. Olyannyira, hogy a videót az is érteni fogja, aki nem tud angolul. Nézd csak!

Hogyan működik?

A klasszikus nyitott differenciálmű fogaskerekek rendszerére épül. A bolygókerekek a központi tengelyről kapják az erőt, és továbbítják a két féltengely felé. A féltengelyekhez kapcsolódó oldalkerekek biztosítják, hogy a kerekek eltérő sebességgel foroghassanak, miközben az erő megoszlik közöttük. Hogy mi ezzel a probléma? Ez remekül működik normál körülmények között, de ha az egyik kerék elveszíti a tapadást (például sárban vagy jégen), akkor az összes erő oda jut, ahol nincs ellenállás – vagyis a tapadó kerék mozdulatlan marad, míg a másik kipörög.

Az autógyártók az évek során különböző megoldásokat dolgoztak ki erre a problémára. Az önzáró (limitált csúszású) differenciálmű (Limited Slip Differential, LSD) mechanikus vagy hidraulikus szerkezetekkel csökkenti a két kerék közötti sebességkülönbséget, így több erőt juttat a tapadó kerékhez. A modern autókban elektronikus vezérlésű differenciálmű működik:
elektronikus érzékelők figyelik a kerekek forgási sebességét, és ha egy kerék kipörög, az elektronikus rendszer fékezéssel vagy nyomatékelosztással avatkozik be. A legfejlettebb rendszerek már nemcsak a sebességkülönbségeket kezelik, hanem aktívan módosítják az erőelosztást a menetdinamikai viszonyoknak megfelelően. Ezeket az aktív differenciálművekent főként sportautókban és prémium SUV-kban alkalmazzák

Differenciálmű egy modern autóban

A mai autókban többféle is megtalálható a szerkezedből, attól függően, hogy milyen hajtáslánccal rendelkeznek. Elsőkerék-hajtású autókban gyakran be van építve a sebességváltóba. Hátsókerék-hajtású autóknál különálló házban helyezkedik el, a hátsó tengelynél. Összkerékhajtású járműveknél több diffi is működik: egy az első és egy a hátsó tengelynél, valamint egy központi, amely szabályozza az első és hátsó tengely közötti erőelosztást.

A modern technológia lehetővé teszi, hogy ezek a rendszerek az útviszonyokhoz alkalmazkodva folyamatosan optimalizálják a tapadást és a stabilitást.

A YouTube-on találni olyan videót is, melynek elkészítéséhez szerkezetet magában foglaló egységen az egyik oldalt plexire cserélték, így minden jól követhető.


A differenciálmű egy látszólag egyszerű, de zseniális szerkezet, amely alapvető fontosságú az autók működésében. Az elmúlt két évszázadban folyamatosan fejlődött, és ma már elektronikus rendszerekkel kiegészítve gondoskodik a járművek biztonságos és hatékony hajtásáról. Legközelebb, amikor autóval kanyarodsz vagy nehéz terepen vezetsz, gondolj bele, hogy ez az apró szerkezet milyen fantasztikus munkát végez a háttérben.

Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, oszd meg másokkal is, hadd tanuljanak valamit az autójukról.

További izgalmas autós kérdéseket találsz, ha ide kattintasz. Ha máskor sem akarsz róluk lemaradni, kövess minket Facebookon!

Instant Válasz
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket (cookie) használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassa. A cookie célja, hogy az adott weboldal használatát, illetve annak bizonyos funkcióinak használatát lehetővé tegye, illetve megkönnyítse. A cookie továbbá lehetővé teszi, hogy a rendszer statisztikai jellegű információt gyűjtsön a látogatottsági szám megismerése érdekében.